Viisi myyttiä tarjouksesta

Yritystoiminta perustuu tuotteiden ja palveluiden myyntiin. Sopimuksen ensimmäinen vaihe on tarjouksen tekeminen asiakkaalle. Yrittäjä, vakuuttaako tarjous asiakkaasi? Entä turvaako se oikeutesi riittävästi?

1. Suullinen tarjous

Jos nyt jonkun tarjouksen teen, niin kyllä se suusanallinen saa riittää.

Yritysten sopimukset saadaan useimmiten tehdä suullisesti, joten tarjouskin voi olla suullinen. Suulliset sopimukset ovat kuitenkin ristiriitatilanteessa ongelmallisia. Miten näytät sopimuksen ja sen sisällön toteen, jos sopijakumppanisi onkin eri mieltä? Yksi yleisempiä ja kalleimpia sopimusriitoja.

Suullisen sopimuksen vahvistamisesta saat pdf-oppaasta, jonka voit tilata toimistomme verkkokaupasta.

2. Tarjouksen sisältö

Jaa, täähän on vasta tarjousvaihe. Kyllähän ne asiat ehtii myöhemminkin sopia.

Lain mukaan tarjous on sitova. Jos tarjouksen vastaanottaja sanoo kyllä, syntyy sopimus. Ja mikähän se sopimuksen sisältö silloin on? Tarjouksen mukainen. Jos et miettinyt tarjouksen sisältöä tällä silmällä, ongelmia tiedossa.

Salassapito ja tarjouksen sisältämien tietojen hyväksikäyttö ovat esimerkiksi asioita, joihin on kiinnitettävä huomiota.

3. Tarjous vai sopimus

Ei tässä mitään tarjouksia kerkiä väsäämään, ihan turhaa välibyrokratiaa.

Entä jos ajattelisitkin niin, että tarjous on sinun sopimusehdotuksesi? Kun asiakas vastaa kyllä, se on siinä. Sinun ei tarvitse enää tehdä erillistä sopimusta.

Monimutkaiseksi ja ongelmalliseksi tilanne muodostuu silloin, jos tarjouksen jälkeen teet vielä erillisen sopimuksen. Tarjous ja sopimus ovat näin toimien helposti erisisältöisiä, mikä aiheuttaa ongelmatilanteita.

4. Hyvän tarjouksen pituus?

Jos mä nyt rupean kunnon tarjousta tekemään, niin eihän niillä asiakkailla ole kuitenkaan aikaa pitkiä sepustuksia lueskella.

Hyvin tehty tarjous ja pitkä monisivuinen tarjous eivät ole sama asia. Hyvään mahdollisimman riskittömään tarjoukseen kirjataan toki keskeiset yrittäjälle tärkeät ehdot. Yleisesti saatavilla olevia vakioehtoja kannattaa hyödyntää jo sopimuksen tekovaiheessa.

5. Sopimusmalli netistä?

Kaveri vinkkasi tosi hyvän sopimuksen, joka löytyy ihan ilmaiseksi netistä.

Netistä tai kaveriltasi voit saada sopimusesimerkkejä, joita voit hyödyntää. Älä kuitenkaan kopioi sopimusta itsellesi sellaisenaan tarkistamatta ensin, että se soveltuu juuri sinun toimintaasi ja tarkoitukseesi.

Muistathan, että internetistä löytyy myös vanhentunutta ja virheellistä tietoa. Lisäksi yritysten toimialoissa ja yrityskohtaisissa toiminnoissa on eroja.

Miten teet vakuuttavan, hyvän tarjouksen?

Ulkoistaen

Voit kääntyä suoraan asianajajan puoleen ja pyytää asianajajaa laatimaan yrityksellesi tarjouksen. Tämä on nopea tapa ja sitä kannattaa käyttää silloin, kun sinulla ei itsellä ole aikaa perehtyä asiaan.

Itse osallistuen

Tarjous ja myyntisopimus ovat yrityksen perusta. Eikö sinun tulisi itsekin ymmärtää, mitä teet ja miksi? Miten muuten osaisit muuttaa tarjousta, jos asiakas vaatii joustavuutta ja räätälöintiä? Nämä näkökohdat ja kustannussäästö huomioiden pienellekin yrittäjälle sopiva ajasta ja paikasta riippumaton toimintatapa on seuraava.

Sopimustietoa blogissa

Lue verkkosivujen maksuttomat artikkelit, joista saat lisätietoa sopimuksesta.

Artikkelin kirjoittaja

Lisätietoa artikkelin kirjoittajasta asianajaja, varatuomari Inga Koskisesta.